20/11/12

Ομιλία στη βουλή των εφήβων


Είναι γνωστό ότι οι γονείς σας, οι δάσκαλοί σας αλλά και η ευρύτερη κοινωνία συχνά κατακρίνει τον ιδιαίτερο γλωσσικό κώδικα που χρησιμοποιείτε στη μεταξύ σας επικοινωνία. Υποθέστε λοιπόν ότι έχετε επιλεγεί να εκφωνήσετε έναν λόγο - ομιλία στη βουλή των εφήβων στην οποία εξηγείτε τους λόγους για τους οποίους κυριαρχεί η «γλώσσα των νέων» στη μεταξύ σας επικοινωνία.

Αξιότιμε κύριε πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι βουλευτές,

   Ονομάζομαι …………, είμαι από τη Νάουσα Ημαθίας και ήρθα σ’ αυτό το βήμα για να εκφράσω την άποψή μου σχετικά  με τη «γλώσσα των νέων» και τους λόγους για τους οποίους αυτή υφίσταται.
   Η «γλώσσα των νέων» περιέχει τόσο ελληνικά όσο και ξένα στοιχεία. Όσον αφορά τα πρώτα χρησιμοποιούνται σε ιδιαίτερες εκφράσεις αντί αυτών που χρησιμοποιούν οι ενήλικες, π.χ «θα κάνω ό,τι γουστάρω» αντί για «θα κάνω ότι θέλω» ή «τα πήρα στο κρανίο» αντί «θύμωσα» ή σε συντομογραφίες με σκοπό την εξοικονόμηση χρόνου και κόπου, π.χ «τλμ» αντί «τα λέμε» ή και σε πολυάριθμες άλλες στερεότυπες εκφράσεις ,π.χ «φοβερό», «πρώτη φάση», «ούτε με σφαίρες» κ.α. Και όλα αυτά συνήθως διανθισμένα με το απαραίτητο υβριστικό λεξιλόγιο. ‘Όσον αφορά τα δεύτερα προέρχονται κυρίως από λέξεις ή εκφράσεις της αγγλικής γλώσσας, π.χ «famous» αντί «δημοφιλής». Επίσης είναι γνωστό ότι υπάρχουν ποικίλες διαφορές στη χρήση της ανάλογα με τις προτιμήσεις των νέων στη μουσική ή ανάλογα με το φύλο ή τον τόπο που αυτοί κατοικούν.
   Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους οι νέοι χρησιμοποιούν αυτή την ιδιαίτερη «γλώσσα». Ένας από αυτούς είναι η προσπάθειά τους να ξεχωρίζουν από τους ενήλικες, οι οποίοι χρησιμοποιούν κατά τη γνώμη των συνομιλήκων μας μια πιο συντηρητική γλώσσα. Ένας ακόμη λόγος είναι το γεγονός ότι η «γλώσσα» αυτή αποτελεί συνδετικό κρίκο που ενώνει τα μέλη μιας ομάδας νέων και ταυτόχρονα ένα μέσο που τους διαχωρίζει από τους υπόλοιπους συνομιλήκους τους που δεν τη χρησιμοποιούν και άρα θεωρούνται λιγότερο «cool» και  λιγότερο κοινωνικοί.
   Πέρα από αυτούς τους λόγους, οι νέοι επιλέγουν αυτόν τον ιδιαίτερο γλωσσικό κώδικα στην επικοινωνία ως αποτέλεσμα της αμφισβήτησης των κατεστημένων αξιών και της αντίδρασής τους σε αυτές. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω οι νέοι θέλουν να αντιτάσσονται στο συντηρητικό τρόπο ομιλίας των ενηλίκων, αλλά και γενικά στις αξίες που αυτοί έχουν καθιερώσει, τις οποίες θεωρούν εξίσου παρωχημένες. Έτσι χρησιμοποιούν την ιδιαίτερη γλώσσα τους, για να εκφράσουν τη δική τους κοινωνική κριτική.
   Ο πιο σημαντικός λόγος όμως κατά τη γνώμη μου είναι ο βομβαρδισμός των νέων από μηνύματα ξένης κουλτούρας μέσω των μέσων μαζικής ενημέρωσης απόρροια της παγκοσμιοποίησης. Έτσι, οι νέοι επηρεάζονται από τις ιδέες και τις αντιλήψεις των ξένων λαών – ιδίως των βορειοαμερικανών και των δυτικοευρωπαίων – και ενσωματώνουν στοιχεία της αγγλικής στην καθημερινή τους γλώσσα.
   Κλείνοντας λοιπόν θα ήθελα να επισημάνω ότι η «γλώσσα των νέων» δεν είναι μια  συνήθεια που θα πρέπει να μας ανησυχεί ως έθνος, αλλά ένα αναπόφευκτο φαινόμενο στη σημερινή εποχή. Γιατί οι γλωσσικές ιδιαιτερότητες των νέων είναι πιστεύω ένα πρόσκαιρο φαινόμενο που σχετίζεται περισσότερο με αυτήν την περίοδο της ζωής τους και ασφαλώς αυτές θα αλλάξουν αργότερα προκειμένου οι νέοι, ως μελλοντικοί ενήλικες, να ανταποκρίνονται στις γλωσσικές απαιτήσεις της κοινωνίας.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.

Σταμπουλή Δέσποινα, Συμεωνίδου Αναστασία, Τάντση Ιωάννα, Σκούρτα Φαρία, Τσιάντσιου Αθηνά.


Αξιότιμε κύριε πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι Βουλευτές.
   Ονομάζομαι …… και ήρθα σ' αυτό το βήμα για να σας εξηγήσω τους λόγους νια τους οποίους κυριαρχεί η «γλώσσα των νέων» στη μεταξύ μας επικοινωνία.
   Καταρχάς είναι ευρέως γνωστό πως οι έφηβοι χρησιμοποιούν μια δική τους γλώσσα, η οποία εμφανίζει αντιθέσεις από την πατροπαράδοτη ελληνική, οι οποίες οξύνονται συνεχώς. Η γλώσσα αυτή χαρακτηρίζεται από απλό και λιτό λόγο, χωρίς περίπλοκες λέξεις και τήρηση των συντακτικών κανόνων.
   Ακόμη παρουσιάζει ξενόγλωσσες (κυρίως αγγλικές επιρροές), τόσο στο γραπτό, όπως και στις συνομιλίες μέσω διαδικτύου, όσο και στον προφορικό λόγο δηλαδή τη καθημερινή επικοινωνία. Επιπλέον ο κάθε νέος μπορεί να τροποποιεί τη γλώσσα σύμφωνα με τα δικά του χαρακτηριστικά. Έτσι διαφορετικά χειρίζεται τη γλώσσα ένας πλούσιος από ένα φτωχό, ένα αγόρι από ένα κορίτσι, ένας έφηβος που μεγάλωσε στην Ελλάδα από κάποιον που μεγάλωσε σε μια διαφορετική χώρα και κατόπιν ήρθε στην πατρίδα μας.
   Υπάρχουν διάφοροι λόγοι που ωθούν τους νέους να επικοινωνούν μεταξύ τους με αυτό τον ιδιαίτερο γλωσσικό κώδικα. Μια αιτία που οδηγεί σε αυτό το φαινόμενο είναι η προσπάθειά τους να διαφοροποιηθούν από το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο. Αυτό συμβαίνει επειδή οι νέοι διακρίνονται από τάσεις εξατομίκευσης, αμφισβήτησης και αυθορμητισμού. Όπως δεν διστάζουν να προχωρούν σε παρεμβάσεις που αφορούν το ντύσιμο, την εξωτερική εμφάνιση, την συμπεριφορά, έτσι δεν διστάζουν να προχωρήσουν σε διαφοροποιήσεις όσον αφορά την γλώσσα που χρησιμοποιούν, για την μεταξύ τους συνεννόηση.
   Μια ακόμα αιτία είναι η αμφισβήτηση των κατεστημένων αξιών και η αντίδρασή τους σ' αυτές, καθώς και η ανάγκη των νέων να διασκεδάσουν από το γλωσσικό παιχνίδι. Οι νέοι ήταν, είναι και θα είναι πάντα επαναστάτες. Πάντα μάχονταν την παράδοση και το κατεστημένο και η ιστορία είναι γεμάτη από ανάλογα παραδείγματα, όπως π.χ. το Πολυτεχνείο. Οι νέοι λοιπόν χρησιμοποιούν τη γλώσσα ως ένα εργαλείο για αυτήν την «πολεμική». Επιπρόσθετα οι νέοι κάνοντας διάφορα παιχνίδια και αναγραμματισμούς έχουν την ευκαιρία να διασκεδάσουν και να ψυχαγωγηθούν μέσα από αυτήν την επικοινωνία.
   Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι ο κατακλυσμός από μηνύματα ξένης κουλτούρας μέσω των ΜΜΕ συμβάλλει στη ραγδαία αύξηση των ξένων και παραλλαγμένων λέξεων στο λεξιλόγιο των νέων. Μέσω των σλόγκαν στις διαφημίσεις, κυρίως στα Αγγλικά και χωρίς ιδιαίτερη προσοχή στα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα, επηρεάζεται όπως είναι αναμενόμενο και η νεολαία, υιοθετώντας και μιμώντας τα.
   Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω ότι οι ενήλικες καλό θα ήταν να μην ξεχνάνε πως κάποτε και αυτοί ήταν νέοι και χρησιμοποιούσαν τη δική τους «γλώσσα». Γι' αυτό το λόγο θα πρέπει να είναι επιεικείς με τους νέους καθώς οι γλωσσικές ιδιαιτερότητες των νέων είναι ένα πρόσκαιρο φαινόμενο που σχετίζεται με αυτήν την περίοδο της ζωής τους και αυτές θα αλλάξουν αργότερα προκειμένου να ανταποκρίνονται στις γλωσσικές ανάγκες του ενιαίου συνόλου.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας.

Από τους μαθητές: Μακρίδου Ευαγγελία, Μουστάκας Γεώργιος, Μπάτσαλα Αντιγόνη, Μπίλη Σοφία, Ράκκας Θεόφιλος, Παλάκα Άννα-Μαρία